Gaat energie aan de universtiteit nog andere zaken opleveren?

Gaat het in Engeland lukken om een energieverandering te realiseren?

Dr. Caroline Mullen, ook van het Demand Center, maar gevestigd aan het Institute of Transport van de Universiteit van Leeds, gaat in op het meer politiek omstreden onderwerp van vervoer in haar denkwerk. Ook op de Nog veel minder Energie Makelaar kwam ik hier wat over tegen.

Zoals hierboven vermeld, reizen we in het VK gemiddeld meer dan ooit in het VK. Deze gemiddelde data verbergt een grimmige realiteit – veel mensen in het Verenigd Koninkrijk reizen niet veel omdat ze geen auto hebben, niet kunnen autorijden (bijvoorbeeld vanwege een handicap of leeftijd), niet willen rijden of de prijs van het openbaar vervoer is te duur. Dit is het uitgangspunt van Dr. Mullen in haar denkwerk – iedereen zou de vrijheid moeten hebben om niet alleen de rijken te reizen. Hoe kun je anders zonder energie te werk gaan?

Het doel moet wel worden bereikt qua energie

Ervoor zorgen dat dit doel kan worden bereikt, terwijl de koolstoflimieten worden gerespecteerd, zal veel meer vereisen dan het snel schakelen van auto’s, bussen en treinen naar elektriciteit (zo nodig als dat is vanwege koolstof- en luchtvervuilingsredenen). Het betekent vervoer voor iedereen ontwerpen, niet alleen voor autogebruikers.

Iedereen centraal stellen in de besluitvorming vereist dat stadsplanners ervoor zorgen dat ontwikkelingen geen autogebruik vereisen; het vereist veel meer aandacht voor het bieden van kwaliteit aan fiets-, wandel- en openbaarvervoerfaciliteiten; en ja, het vereist in bepaalde omstandigheden beperkend gebruik van de auto. Dit levert niet alleen voordelen op in termen van eerlijkheid, het opent ook mogelijkheden om de ruimte anders te gebruiken, bijvoorbeeld meer stedelijke speelplekken voor kinderen of meer natuur in onze steden.

Deze benadering – dat iedereen er toe doet, en iedereen doet er evenveel toe als de ander – klinkt niet radicaal. Maar het is een radicaal vertrekpunt van waar we nu zijn, waarbij het gebruik van de auto prioriteit krijgt van (automobilisten) besluitvormers die modellen gebruiken die economische groei boven billijkheid stellen. Deze modellen resulteren altijd in het mogelijk maken en stimuleren van snelle autoritten, ongeacht de luchtvervuiling, klimaateffecten of andere negatieve effecten.

Er kan makkelijk op energie worden bespaard

In plaats daarvan, zegt ze, moeten deze modellen worden aangepast om de potentiële impact van beslissingen op verschillende groepen mensen te identificeren met het doel om eerlijkere resultaten te behalen. Even belangrijk is het diversifiëren van degenen die betrokken zijn bij deze besluitvorming, zodat beslissingen beter worden geïnformeerd door het volledige scala van perspectieven en behoeften. Alleen hierdoor kunnen alle mensen de vrijheid hebben om te reizen, wat zo belangrijk is voor werk en welzijn.